-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:33204 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

سعادتمند يا شقاوتمند شدن اختياري انسان، چگونه با قضا و قدر و علم خدا سازگار است؟
ـــــــــــــــــــــ
1 - سوره توبه، آيه 51.

ـ478ـ

خداوند متعال چنين مقرر فرموده است كه انسان به وجود بيايد و افعالش با مقدّماتي كه آخرين آنها تحقق اراده است، صورت پذيرد. پس آن چه در لوح محفوظ نگاشته شده، اين است كه:
انسان با اراده و اختيار خودش كار كند، اراده اي كه همراه با آگاهي است و در نتيجه اين عمل ارادي آگاهانه به سعادت يا شقاوت برسد. به همين جهت، هر انساني هرگونه كه بخواهد مي انديشد و براساس آن با اراده خويش عمل مي كند.
پس، سعادت، شقاوت، عادل بودن، جاني بودن و... به دست خود انسانهاست.
«انا هديناه السبيل اماشاكراو اماكفوراً; به راستي ما راه را براي او(انسان) نشان داديم، خواه شاكر باشد(پذيرا گردد) يا ناسپاس»(1).
علم خداوند به سعادت و شقاوت انسان نيز منافاتي با اختيار انسان ندارد، چه اينكه خداوند مي داند كه هر كسي بر پايه اختيار خويش راه سعادت يا بدبختي خويش را مي پيمايد. درست مثل معلّمي كه با توجّه به فعّاليّت دانش آموزان مي داند فلان دانش آموز قبول يا فلان دانش آموز مردود مي شود. گذشته بر اين، انسان با مبادرت به اموري مي تواند سرنوشت خود را تغيير دهد: مثلا با دادن صدقه و صله رحم، عمر خود را افزايش دهد، امّا اين كار نيز خارج از علم خداوند نيست كه او از ابتدا مي دانست كه من با اختيار خود اين چنين تغيير در سرنوشت خود به وجود مي آورم.
بنابراين، قضاء و قدر و علم خداوند، هيچ منافاتي با خوشبخت يا بدبخت شدن اختياري
ـــــــــــــــــــــ
1 - سوره انسان، آيه 3.

ـ479ـ
آدمي ندارد.

( بخش پاسخ به سؤالات )


ـ480ـ
E

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.